2004-2014: 75 % Vekst!

1. jun. 2015 09.00.00

Vorwerk i verden

Vorwerk har nettopp offentliggjort årsrapporten for 2014, og Vorwerk har nok en gang lagt bak seg et suksessrikt år.
Vi har gått gjennom noen av hovedpunktene fra rapporten her, for dem som ikke ønsker å lese hele.

Skulle du ønske å lese den i sin helhet kan du se den her (engelsk)!

Omsetningsvekst på 5.8%.

I 2014 økte omsetningen hos Vorwerk med 5.8 %, noe som betyr at total omsetning hos Vorwerk er på hele 2.8 milliarder euro!

Dette nivået betyr at Vorwerk inntar plassen som verdens femte største direktesalgsselskap, og det største som driver direktesalg av kapitalvare.
I 2014 var Vorwerk representert i 75 land, og hadde mer enn 600 000 (!) mennesker engasjert i sine aktiviteter.
Dette fokuset på mennesker har resultert i at 2.3 milliarder euro kommer fra direktesalg (en vekst på 5.9 %), en andel som utgjør hele 82 % av den totale omsetningen. Med andre ord er det fortsatt direktesalget som bærer Vorwerk fremover. Totalt har Vorwerk økt omsetningen med 75 % fra 2004, fra 1.6 til 2.8 milliarder euro.

Kobold
Omsetningen hos Kobold var også rekordstor, da den utgjorde hele 898 millioner euro. Når året oppsummeres pekes det på to suksessfulle introduksjoner av innovative produkter som vindusvaskeren VG100 og robotstøvsugeren VR200. Særlig trekkes robotstøvsugeren og den prestisjetunge seieren hos forbrukernes vakthund Stiftung Warentest frem (utgave 2/2015). Hovedtyngden hos Kobold er fortsatt å finne hos Vorwerk Folletto i Italia, da de sto for hele 504 millioner av omsetningen, noe som er en 1.1 %-vekst på en allerede vanvittig omsetning. Tyskland opprettholdt også den gode trenden fra fjoråret, da de økte med 8.7 %, til 246 millioner euro.
Blant de mindre aktørene økte Kina med hele 15 %, til 48 millioner euro, mens Frankrike opprettholder et utrolig moment med hele 42 % vekst til 23 millioner euro. For neste år knyttes det også store forventninger til Storbritannia, ettersom Vorwerk har etablert et eget datterselskap der mot slutten av 2014.

Omsetning i prosent

Resten av virksomheten
I andre deler av Vorwerk har det gått minst like bra. Thermomix har eksempelvis tatt igjen Kobold som den største delen av virksomheten, og har økt sin omsetning med 15 % til imponerende 920 millioner euro. Dette ble gjort i et turbulent år, der det ble introdusert en ny Thermomix for første gang siden 2004.
Med unntak av Jafra Cosmetics, som har sitt primærområde i Mexico, har også de andre enhetene levert vekst sammenlignet med 2013. Til tross for en generelt negativ bransjetrend, steg teppe- og gulvprodusenten med 28 % og nådde 88 millioner euro, mens Vorwerk-eide akf-bank økte med 7 % til 925 millioner euro.

En begrensende faktor på veksten i 2014 har vært i hjertet av Vorwerk i Wuppertal, der produksjonslinjer og logistikk har vært gjennom store utfordringer. Fabrikken har vært og er fortsatt gjennom store endringer, og senere i år vil det åpnes over 5 000 kvadratmeter med nye logistikkfasiliteter i Wuppertal. Ettersom Vorwerk har tatt noen gode grep på tampen av 2014, og denne flaskehalsen er i ferd med å løse seg, har Vorwerk økt med fantastiske 19 % de første tre månedene i år sammenlignet med samme periode i fjor. Vorwerk har med andre ord allerede lagt grunnlaget for at 2015 skal bli et fantastisk år.

Posted in Nyheter Kobold av Trimakk ANS